Zawieszenie, koła, hamulce

Aby zapewnić doskonałe własności trakcyjne, jakże ważne dla sportowego samochodu, inżynierowie BMW Motorsport zastosowali odpowiednie koła, zawieszenie oraz układ hamulcowy, będące kolejnym znaczącym wyróżnikiem BMW M5 E34.


Zawieszenie:
Podczas projektowania zawieszenia dla M5 E34 inżynierowie skorzystali ze sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych seryjnego zawieszenia modelu E34 wprowadzając jednak kilka istotnych, niżej wymienionych zmian:
  • skrócenie długości sprężyn o 20mm,
  • utwardzenie sprężyn o 25%,
  • utwardzenie amortyzatorów,
  • zastosowanie systemu Self Leveling na tylnej osi,
  • zastosowanie utwardzonych stabilizatorów - zwiększona średnica z 23mm na 25mm z przodu oraz z 15mm na 18mm tyłu,
  • regulacja zbieżności kół tylnych.
Należy tutaj zaznaczyć, że istniało kilka wyjątków. Mianowicie, modele Touring wyprodukowane przed majem 1994 roku posiadały twardszy stabilizator tylnej osi (19mm), natomiast po maju 1994 (po ostatnich modyfikacjach M5 E34) sedan oraz Touring posiadały tylny stabilizator odpowiednio o średnicy 19mm i 20mm.

Ponadto w układzie zawieszenia dla wszystkich modeli z silnikiem S38B38 zastosowano tzw. Adaptive M Suspension, który był zmodyfikowaną wersją systemu EDC (Electronic Damping Control). System ten elektronicznie dobierał charakterystyki amortyzatorów na podstawie sygnałów pochodzących z czujników pomiarowych zainstalowanych w samochodzie (pomiar  aktualnej prędkości, przyśpieszenia i opóźnienia samochodu, położenia kierownicy oraz przechyłu nadwozia).

Przedstawiony powyżej opis dotyczył zawieszenia standardowo oferowanego dla modelu M5 E34 z silnikiem S38B38, wersje z silnikiem S38B36 nie posiadały Adaptive M Suspension. Dla bardziej wymagających klientów BMW oferowało (zarówno dla wersji sedan jak i Touring) specjalny pakiet zawieszenia o nazwie Nürburgring.

Pakiet Nürburgring:
Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży silnika S38B38 (schyłek 1991 roku), dla bardziej wymagających klientów (opcjonalnie) BMW zaczęło oferować specjalny pakiet zawieszenia  pod jakże kultową nazwą „Nürburgring”. Nazwa pochodzi od toru wyścigowego, mieszczącego się w północnych Niemczech, na którym BMW testowało swoje samochody.

Główne cechy pakietu Nürburgring::
  • ZF SERVOTRONIC - układ wspomagania kierownicy, w którym skuteczność wspomagania jest funkcją prędkości samochodu (na życzenie układ mógł być zastosowany również w modelach bez pakietu Nürburgring),
  • twardsze tylne stabilizatory (19 mm w wersji sedan i 20mm w Touring),
  • tylne felgi o szerokości 9 cali z oponami 255/40ZR17 (tylko dla wersji sedan - wersja Touring posiadała takie felgi w standardzie),
  • przełącznik zawieszenia EDC (M Adaptive), zmieniający charakterystykę pracy zawieszenia, pozwalający na utwardzenie zawieszenia podczas szybszej jazdy. 

Po maju 1994 pakiet Nürburgring został wycofany jako oferta dodatkowa i równocześnie stał się standardowym zawieszeniem M5 E34 (za wyjątkiem układu Servotronic, który pozostał w ofercie „na zamówienie”).



Hamulce:

Wszystkie modele M5 były wyposażane w hamulce o lepszej skuteczności, w porównaniu ze zwykłymi modelami E34. Modele wyprodukowane przed majem 1994 roku posiadały przednie wentylowane tarcze o wymiarach 315x28 mm i tylne tarcze w 2 rodzajach: pełne tarcze 300x10 mm i wentylowane tarcze 300x20 mm (zmiana na te drugie w październiku 1989 roku). Po maju 1994, hamulce M5 E34 były jeszcze lepsze. Na przedniej osi znalazły się pływające tarcze o wymiarach 345x32 mm, a na tylnej osi 328x20 mm (wszystkie wentylowane).


Koła:
BMW M5 E34 w całej swojej historii była wyposażana w felgi o 3 wzorach: M System I (Styling 20), M System II (Styling 21) oraz M Parallel Spoke (Styling 37). Każdy z tych wzorów produkowany był dla BMW Motorsport przez firmę Otto Fuchs KG.
Pierwsze dwa rodzaje wzorów to siedemnastocalowe, wieloczęściowe felgi, składające się z tej samej części głównej, a różniące tylko zewnętrznymi nakładkami (angielskie nazwy Turbine i Throwing Star), które z powodzeniem mogą być zamieniane. Felgi M Parallel Spoke, to już osiemnastocalowe, jednoczęściowe obręcze.

M System I - Styling 20 (Turbine):
 

Były zakładane we wszystkich modelach z silnikiem S38B36 (za wyjątkiem rocznika 1993 oferowanego w Ameryce Północnej). Jeśli chodzi o szerokość, to zasadniczo w ofercie były tylko wersje o wymiarach 8x17 ET20 (z oponami 235/45ZR17), ale na specjalne życzenie można było zamówić 9x17 ET22 z oponami 255/40ZR17 na oś tylną.

M System II - Styling 21 (Throwing Star):
 

Oferowane dla wszystkich modeli z silnikiem S38B38, wyprodukowanych przed majem 1994 roku (oraz z S38B36 z rocznika 1993 w Ameryce Północnej). W pakiecie Nürburgring (oraz w nadwoziu Touring) na przedniej osi montowano felgi w rozmiarze 8x17 ET20, a tylnej 9x17 ET22 (odpowiednio z oponami 235/45ZR17 i 255/40ZR17).


M Parallel Spoke - Styling 37:
 
 
Osiemnastocalowe koła w kompletach 8x18 ET20 i 9x18 ET22 (z czterema oponami 245/40ZR18) zakładane we wszystkich M5 E34 wyprodukowanych po maju 1994 roku.

Należy też wspomnieć, że felgi M System I i M System II posiadały unikalny system, który dzięki odpowiedniemu kierowaniu przepływającego powietrza, skutecznie poprawiał chłodzenie hamulców obu osi. Z tego względu ważny jest też prawidłowy montaż nakładek, które są kierunkowe. Ponadto, zarówno felgi z rodziny M System, jak i M Parallel Spoke były montowane w innych samochodach spod znaku BMW, jednak posiadały inne odsadzenie piasty koła, a czasem i inną średnicę otworu centrującego.

Oryginalne felgi z M5 E34 były wykonane w technologii odkuwania dającej, w porównaniu do odlewania, niższą masę przy zwiększonej wytrzymałości. Na rynku wtórnym można również spotkać ich odlewane odpowiedniki, również produkowane przez BMW. 

        Powered by cms.wij.pl