![]() |
Informacje ogólneKontynuacją sportowego sedana M5 E28, była przedstawiona w 1988 roku nowa sportowa limuzyna M5 E34. Silnik, zawieszenie, hamulce, bogate wyposażenie to główne wyróżniki wersji M w porównaniu do wersji „cywilnych”. Z założenia miał to być samochód luksusowy, szybki i takim też na owe czasy był. Powstał na bazie zwykłej karoserii E34. Projekt modyfikacji oraz badania wykonane zostały w fabryce BMW Motorsport (Garching, Niemcy). Sercem M5 E34 był rzędowy, sześciocylindrowy silnik (oznaczenie S38), który stanowił kolejną ewolucję M88, zastosowanego w M5 E28 oraz w M6 E24 (M635i w Europie). Ręczny proces składania każdego samochodu oraz silnika przez pracowników BMW Motosport (przy wykorzystaniu karoserii oraz zawieszenia dostarczonych przez zakład BMW) trwał około dwóch tygodni (wyjątkiem była specyfikacja afrykańska, składana z gotowych „kitów” w Rosslyn (RPA)). Po zakończeniu procesu produkcji każdy egzemplarz trafiał na tor testowy. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że doświadczeni kierowcy testowi byli w stanie dokładnie wskazać grupę pracowników odpowiedzialną za montaż aktualnie testowanego egzemplarza M5.
Produkcja BMW M5 E34 trwała od 1988 do 1995 roku, przy czym wersja NA (North America) była w sprzedaży tylko od 1990 do 1993 roku. Ważniejsze daty z historii BMW M5 E34:
Warto zaznaczyć, że M5 E34 była bezkonkurencyjna w swojej klasie aż do początku lat 90-tych, kiedy to pojawiła się moda na szybkie, luksusowe oraz „obrzydliwie” drogie samochody. W sprzedaży pojawiły się konkurencyjne samochody takie jak Lotus Omega, Alpina B10 BiTurbo, Mercedes Benz 500E czy Audi S4 (wiecej info o konkurencji tutaj).
BMW M5 E34 było produkowane zarówno w wersji z kierownicą po lewej jak i prawej stronie. Ponadto można rozróżnić podział ze względu na silnik, skrzynie biegów, nadwozie czy nawet wyposażenie. Samochód był sprzedawany w Europie (łącznie z Wielką Brytanią), Ameryce Północnej (USA i Kanada), Japonii, RPA oraz w Arabii Saudyjskiej. Całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy to 12254 sztuk, przy czym uwzględniając poszczególne wersje podział wygląda następująco:
Szczegółowe statystyki produkcyjne zawarte są tutaj.
Pomijając różnice w wyposażeniu i akcesoriach, europejska wersja w czasie swej produkcji przeszła kilka istotnych zmian. Końcem 1991 roku zmieniono: jednostkę napędową z S38B36 na S38B38, sprzęgło na dwu-masowe, zawieszenie na Adaptive M Suspension. Również w tym samym czasie rozpoczęto produkcję i sprzedaż wersji w nadwoziu Touring. Natomiast wszystkie M5 E34, produkowane po maju 1994 roku posiadały sześciobiegową skrzynię biegów Getrag Type D, powiększone tarcze hamulcowe, twardsze stabilizatory tylnej osi (19mm w sedanach i 20mm w touring), zawieszenie EDC (Electronic Damping Control), osiemnastocalowe felgi M Parallel i szeroki grill. Wersja amerykańska przechodziła tych zmian znacznie więcej. Zainteresowanych odsyłam na stronę www.bmwmregistry.com. Poniżej zestawiłem podstawowe dane techniczne BMW M5 E34. Nadwozie sedan: Długość = 4720mm, Szerokość = 1750mm, Wysokość = 1392mm, Rozstaw osi = 2760mm, Masa = 1733kg Przyspieszenie 0-100km/h = 6.3s z silnikiem S38B36 i 5.9s z silnikiem S38B38 (5,7s wersja z szeciobiegową skrzynia biegów). Prędkość maksymalna = 253km/h z silnikiem S38B36 i 250km/h z silnikiem S38B38 (ograniczona). Nadwozie touring: Długość = 4720 mm, Szerokość = 1751 mm, Wysokość = 1392 mm, Rozstaw osi = 2721 mm, Masa = 1786 kg Przyspieszenie 0-100 km/h = 5.9 s. Prędkość maksymalna = 250 km/h (ograniczona). BMW M5 E34 mimo stosunkowej dużej masy, legitymowała się zadziwiającymi osiągami, co sprawiło, że do dziś zaliczana jest do czołówki sportowych sedanów. Jak przystało na flagowy model BMW również i cena była wysoka. W 1990 roku M5 E34 kosztowała 104300 DEM, (dla prównania cena BMW 316i E30 wynosiła 27500 DEM. W roku 1993 koszt M5 E34 to 124000 DEM przy cenie 50300 DEM za 520i. Podane ceny są cenami bazowymi bez dodatkowego wyposażenia. Dla porównania ówczesna cena nowego VW Golf II G-60 Limited /moc 210HP, wyprodukowany w ilości 70 sztuk/ oscylowała na poziomie ok. 69000 DEM. |