Informacje ogólne

 


Kontynuacją sportowego sedana M5 E28, była przedstawiona w 1988 roku nowa sportowa limuzyna M5 E34. Silnik, zawieszenie, hamulce, bogate wyposażenie to główne wyróżniki wersji M w porównaniu do wersji „cywilnych”. Z założenia miał to być samochód luksusowy, szybki i takim też na owe czasy był. Powstał na bazie zwykłej karoserii E34. Projekt modyfikacji oraz badania wykonane zostały w fabryce BMW Motorsport (Garching, Niemcy). Sercem M5 E34 był rzędowy, sześciocylindrowy silnik (oznaczenie S38), który stanowił kolejną ewolucję M88, zastosowanego w M5 E28 oraz w M6 E24 (M635i w Europie). Ręczny proces składania każdego samochodu oraz silnika przez pracowników BMW Motosport (przy wykorzystaniu karoserii oraz zawieszenia dostarczonych przez zakład BMW) trwał około dwóch tygodni (wyjątkiem była specyfikacja afrykańska, składana z gotowych „kitów” w Rosslyn (RPA)). Po zakończeniu procesu produkcji każdy egzemplarz trafiał na tor testowy. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że doświadczeni kierowcy testowi byli w stanie dokładnie wskazać grupę pracowników odpowiedzialną za montaż aktualnie testowanego egzemplarza M5.
th44

Produkcja BMW M5 E34 trwała od 1988 do 1995 roku, przy czym wersja NA (North America) była w sprzedaży tylko od 1990 do 1993 roku. Ważniejsze daty z historii BMW M5 E34:

  • schyłek 1988 roku – rozpoczęcie produkcji,
  • rok 1990 – rozpoczęcie sprzedaży w  Ameryce Północnej (USA, Kanada),
  • schyłek 1991 roku – zmiana silnika z S38B36 na S38B38 (tylko w wersjach europejskich),
  • początek 1992 roku – wprowadzenie wersji Touring,
  • rok 1993 – wycofanie ze sprzedaży na rynku ameryki północnej,
  • maj 1994 – wprowadzenie ostatnich zmian - tzw. lift,
  • rok 1995 – koniec produkcji.
Warto zaznaczyć, że M5 E34 była bezkonkurencyjna w swojej klasie aż do początku lat 90-tych, kiedy to pojawiła się moda na szybkie, luksusowe oraz „obrzydliwie” drogie samochody. W sprzedaży pojawiły się konkurencyjne samochody takie jak Lotus Omega, Alpina B10 BiTurbo, Mercedes Benz 500E czy Audi S4 (wiecej info o konkurencji tutaj).



BM
W M5 E34 było produkowane zarówno w wersji z kierownicą po lewej jak i prawej stronie. Ponadto można rozróżnić podział ze względu na silnik, skrzynie biegów, nadwozie czy nawet wyposażenie. Samochód był sprzedawany w Europie (łącznie z Wielką Brytanią), Ameryce Północnej (USA i Kanada), Japonii, RPA oraz w Arabii Saudyjskiej. Całkowita liczba wyprodukowanych egzemplarzy to 12254 sztuk, przy czym uwzględniając poszczególne wersje podział wygląda następująco:
  • 5877 sztuk – nadwozie sedan (oznaczenie HD91), wersja europejska z silnikiem S38B36 i kierownicą po lewej stronie; produkcja od 4/88 do 4/92,
  • 524 sztuki – nadwozie sedan (oznaczenie HD92), wersja europejska z silnikiem S38B36 i kierownicą po prawej stronie; produkcja od 10/89 do 11/91,
  • 1678 sztuk – nadwozie sedan (oznaczenie HD93), wersja amerykańska z silnikiem S38B36 i kierownicą po lewej stronie; produkcja od 9/89 do 4/93,
  • 265 sztuk – nadwozie sedan (oznaczenie HD98), wersja afrykańska z silnikiem S38B36 i kierownicą po prawej stronie; produkcja od 9/90 do 3/93, budowane z „kitów” dostarczonych przez BMW Motorsport,
  • 2272 sztuki – nadwozie sedan (oznaczenie HC91), wersja europejska przed liftem z silnikiem S38B38 i pięciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po lewej stronie; produkcja od 7/91 do 4/94,
  • 404 sztuki – nadwozie sedan (oznaczenie HC91), wersja europejska po lifcie z silnikiem S38B38 i sześciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po lewej stronie; produkcja od 5/94 do 7/95,
  • 205 sztuk – nadwozie sedan (oznaczenie HC92), wersja europejska przed liftem z silnikiem S38B38 i pięciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po prawej stronie; produkcja od 11/91 do 4/94,
  • 138 sztuk – nadwozie sedan (oznaczenie HC92), wersja europejska po lifcie z silnikiem S38B38 i sześciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po prawej stronie; produkcja od 5/94 do 6/95,
  • 682 sztuki – nadwozie touring (oznaczenie HJ91), wersja europejska przed liftem z silnikiem S38B38 i pięciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po lewej stronie; produkcja od 3/92 do 4/94,
  • 209 sztuk – nadwozie touring (oznaczenie HJ91), wersja europejska po lifcie z silnikiem S38B38 i sześciobiegową skrzynią biegów oraz kierownicą po lewej stronie; produkcja od 5/94 do 8/95.
Szczegółowe statystyki produkcyjne zawarte są tutaj.



Pomijając różnice w wyposażeniu i akcesoriach, europejska wersja w czasie swej produkcji przeszła kilka istotnych zmian. Końcem 1991 roku zmieniono: jednostkę napędową z S38B36 na S38B38, sprzęgło na dwu-masowe, zawieszenie na Adaptive M Suspension. Również w tym samym czasie rozpoczęto produkcję i sprzedaż wersji w nadwoziu Touring. Natomiast wszystkie M5 E34, produkowane po maju 1994 roku posiadały sześciobiegową skrzynię biegów Getrag Type D, powiększone tarcze hamulcowe, twardsze stabilizatory tylnej osi (19mm w sedanach i 20mm w touring), zawieszenie EDC (Electronic Damping Control), osiemnastocalowe felgi M Parallel i szeroki grill. Wersja amerykańska przechodziła tych zmian znacznie więcej. Zainteresowanych odsyłam na stronę www.bmwmregistry.com.

Poniżej zestawiłem podstawowe dane techniczne BMW M5 E34.

Nadwozie sedan:
Długość = 4720mm,
Szerokość = 1750mm,
Wysokość = 1392mm,
Rozstaw osi = 2760mm,
Masa = 1733kg
Przyspieszenie 0-100km/h = 6.3s z silnikiem S38B36 i 5.9s z silnikiem S38B38 (5,7s wersja z szeciobiegową skrzynia biegów).
Prędkość maksymalna = 253km/h z silnikiem S38B36 i 250km/h z silnikiem S38B38 (ograniczona).

Nadwozie touring:
Długość = 4720 mm,
Szerokość = 1751 mm,
Wysokość = 1392 mm,
Rozstaw osi = 2721 mm,
Masa = 1786 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h = 5.9 s.
Prędkość maksymalna = 250 km/h (ograniczona).


BMW M5 E34 mimo stosunkowej dużej masy, legitymowała się zadziwiającymi osiągami, co sprawiło, że do dziś zaliczana jest do czołówki sportowych sedanów. Jak przystało na flagowy model BMW również i cena była wysoka. W 1990 roku M5 E34 kosztowała 104300 DEM, (dla prównania cena BMW 316i E30 wynosiła 27500 DEM. W roku 1993 koszt M5 E34 to 124000 DEM przy cenie 50300 DEM za 520i. Podane ceny są cenami bazowymi bez dodatkowego wyposażenia. Dla porównania ówczesna cena nowego VW Golf II G-60 Limited /moc 210HP, wyprodukowany w ilości 70 sztuk/ oscylowała na poziomie ok. 69000 DEM.



        Powered by cms.wij.pl