Kolorystyka nadwozia

BMW M5 E34 było oferowane w dosyć standardowej palecie barw, która zasadniczo obejmowała podstawowe kolory, takie jak: czarny, biały, czerwony, niebieski, zielony, srebrny i szary. Dla ułatwienia i pewnego porządku na stronie używam angielskich nazw kolorów, a w nawiasach podaję kod lakieru. W zależności od okresu produkcji BMW Motorsport zmieniało odcienie poszczególnych kolorów zastępując je innymi. Na przykład czarny akrylowy Black (086) był oferowany tylko do 1989 roku (a więc początkiem produkcji) kiedy to został zastąpiony przez Jet Black (668). Natomiast czarny metallic z początku był tylko dostępny w odcięniu diamentowym Diamond Black metallic (181), który w 1994 roku został zastąpiony przez Cosmos Black metallic (303). Dodatkowo dla bardziej wybrednych klientów BMW Motorsport oferowało pakiety individual, w których klient mógł sobie wybrać kolor nadwozia spoza oferowanej palety, która na przestrzeni lat zawierała dwadzieścia pięć odcieni, w tym:

  • cztery odcienie koloru czarnego,
  • dwa odcienie koloru białego,
  • pięć odcieni koloru czerwonego,
  • cztery odcienie koloru srebrnego,
  • dwa odcienie koloru szarego,
  • trzy odcienie koloru zielonego,
  • cztery odcienie koloru niebieskiego,
  • jeden odcień koloru fioletowego.

Kwestią sporną może być kolor brązowy Beige Bronze mettalic (139), który poniżej w tabelach uznałem za dwudziesty szósty kolor ze standardowo oferowanej palety, bowiem powstało jedno auto w tym kolorze (numer VIN 2899505 - nie posiada żadnych adnotacji o pakiecie individual). W późniejszym okresie kolor ten był już spotykany tylko w pakiecie individual. Ponadto trzeba zaznaczyć, że egzemplarze afrykańskie, oferowane na rynek RPA były malowane w Rosslyn w lokalnej, nie do końca znanej palecie barw. Poniższe kolory są potwierdzone dla egzemplarzy afrykańskich:

  • Ice White (386)
  • Polaris Silver metallic (060)
  • Diamond Black metallic (181)
  • Glacier Blue metallic (280)
  • Calypso Red metallic (252)
  • Brilliant Red (308)
  • Dolphin Grey metallic (184)

Dodatkowo w całym okresie produkcji M5 E34 na życzenie klienta dostępny był pakiet Individual colour / Sonderlackierung (490), czyli kolor spoza standardowej palety kolorów. Trzeba zaznaczyć, że były to kolory spoza standardowej palety oferowanej w danym nadwoziu i na danym rynku. Oznacza to, że gdy klient zamawiał M5 E34 Touring (HJ91) w kolorze  Macao Blue metallic (250) to musiał skorzystać z pakietu Individual, mimo, że kolor ten był w standardzie dla M5 E34 sedan z silnikiem S38B36 (HD91). W pakiecie individual kolory były bardzo różne, czasem coś z palety BMW E36, a czasem coś zupełnie innego. W całym okresie produkcji tylko 366 klinetów zdecydowało się na niestandardowy kolor, wybierając aż 72 niestandardowe kolory. Niestety aż dla 29 samochodów informacja o kolorze jest niedostępna, więc dane te są w pewnym stopniu niekompletne. Zachęcam do odwiedzenia działu "Statystyki Produkcyjne", w którym ująłem dokładne dane na ten temat.  

W poniższej tabeli zestawiłem wszystkie standardowo oferowane kolory w Europie oraz Ameryce Północnej wraz z okresem ich stosowania oraz podziałem występowania w danej wersji. Dla ułatwienia przypominam w tym miejscu wcześniej opisane wersje nadwozi:

  • HD91 (produkowana od 09/88 do 04/92): nadwozie sedan, specyfikacja europejska z kierownicą po lewej stronie, silnik S38B36,
  • HD92 (produkowana od 11/89 do 11/91): nadwozie sedan, specyfikacja europejska z kierownicą po prawej stronie, silnik S38B36,
  • HD93 (produkowana od 12/89 do 04/93): nadwozie sedan, specyfikacja amerykańska z kierownicą po lewej stronie, silnik S38B36,
  • HD98 (produkowana od 09/90 do 03/93): nadwozie sedan, specyfikacja afrykańska z kierownicą po prawej stronie, silnik S38B36,
  • HC91 (produkowana od 12/91 do 07/95): nadwozie sedan, specyfikacja europejska z kierownicą po lewej stronie, silnik S38B38,
  • HC92 (produkowana od 12/91 do 06/95): nadwozie sedan, specyfikacja europejska z kierownicą po prawej stronie, silnik S38B38,
  • HJ91 (produkowana od 03/92 do 08/95): nadwozie touring, specyfikacja europejska z kierownicą po lewej stronie, silnik S38B38.

Kolejną cechą charakterystyczną BMW M5 E34 był dolny pakiet ospojlerowania, pomalowany w kontrastującym do nadwozia kolorze. W zależności od koloru nadwozia dolny pakiet malowany był w Diamond Black metallic (181), Sebring Gray metallic (229) lub Granite Silver metallic (237) - patrz tabela poniżej. Na życzenie klienta pakiet ten mógł być pomalowany w kolorze nadwozia, ale to zazwyczaj liczyło się już jako pakiet individual (490).

Kilka dodatkowych, ciekawych informacji:

  • dla podkreślenia sportowego charakteru BMW M były malowane w kolorach, których nazwy są nazwami torów wyścigowych, na przykład Misano, Mugello, Sebring, Macao, Avus czy Daytona, 
  • najwięcej sztuk M5 E34 powstało w kolorze czarnym,
  • niektóre kolory były bardzo rzadkie, na przykład oferowane tylko w Europie i w dodatku tylko z silnikiem S38B38. 
  • niektóre kolory "metallic" mogą być też spotykane w materiałach BMW jako "perlcorlor", przykładem jest Avus Blue Perlcorlor oraz Mauritius Blue Perlcolor,
  • kolor Jet Black (668) był w ofercie tylko dla BMW M5 E34, nie był oferowany dla żadnego innego BMW,
  • wg niektórych informacji w standardowej ofercie było więcej kolorów niż wymieniłem, na przykład Brokat Red metallic (259), Rosso Red (95), Wine Red (224), Romantic Red metallic (369), Petrol Mica metallic (305), Techno Violet metallic (299) czy Polaris Silver/Imola Silver (60). Nie są to jednak w żaden sposób potwierdzone informacje, ponieważ ani jedno BMW M5 E34 nie powstało standardowo w żadnym z tych kolorów. 
  • wg niektórych informacji kolor Diamond Black metallic był w dwóch odcieniach Diamond Black metallic I i Diamond Black metallic II - informacje niepotwierdzone.
Poniżej znajdują się wszystkie wszystkie kolory ze standardowej palety oraz kilka przykładów z pakietu individual. Niestety nie posiadam przykładowych zdjęć do wszystkich odcieni. Jeśli któs takowe posiada to bardzo proszę o kontakt.  

Kolory czarne:

Można powiedzieć, że czarny to flagowy kolor dla M5 E34. Początkowo stosowany był jeden zwykły lakier Black (086) oraz bardzo popularny Diamond Black metallic (181). Z czasem ich miejsce zajeły odpowiednio Jet Black (668) oraz Cosmos Black metallic (303), z których ten pierwszy był kolorem wersji specjalnej Winkelhock Edition, a drugi był dostępny tylko po 4/1994 (czyli głównie dla aut poliftowych).

1. Black / Schwarz (086)
stosowany od 07/1988 do 08/1989
brak zdjęcia

2. Jet Black / Schwarz II (668)
stosowany od 08/1989 do 07/1995

3. Diamond Black metallic / Diamantschwarz metallic (181)
stosowany od 4/1988 do 4/1994

4. Cosmos Black metallic / Cosmosschwarz metallic (303)
stosowany od 3/1994 do 7/1995

 


Kolory białe:

Alpejska biel w pierwszej odmianie była najbardziej popularna w Ameryce Północnej, natomiast jej druga odmiana była zastosowana tylko samochodach europejskich w ilości dwunastu sztuk (z czego tylko dwie sztuki w nadwoziu touring).

5. Alpine White II / Alpinweiss II (218)
stosowany od 8/1988 do 7/1993

6. Alpine White III / Alpinweiss III (300)
stosowany od 9/1993 do 3/1995
brak zdjęcia

 


Kolory czerwone:

Paleta koloru czerwonego zawierała pięć różnych odcieni z czego tylko dwa były stosowane do końca produkcji. Najbardziej popularny był Brilliant Red, natomiast Bright Red występował tylko w samochodach poliftowych. Misano oraz Mugello to nazwy torów wyścigowych zlokalizowanych w Italii. W kolorze Mugello Red z fabryki wyjechało dwadzieścia samochodów w wersji specjalnej 20 Jahre Motorsport Edition.

7. Misano Red / Misanorot (236)
stosowany od 8/1988 do 8/1989

8. Brilliant Red / Brilliantrot (308)
stosowany od 9/1989 do 8/1992


9. Mugello Red / Mugellorot (274)
stosowany od 9/1992 do 4/1994

10. Bright Red / Hellrot (314)
stosowany od 6/1994 do 2/1995

11. Calypso Red metallic / Calypsorot metallic (252)
stosowany od 9/1989 do 5/1995

 


Kolory srebrne:

Stosowane były cztery odcienie srebrnego z czego najbardziej popularny był Sterling Silver metallic. natomiast w modelach po zmianie silnika na S38B38 dominowały Arctic Silver metallic oraz Granite Silver metallic.

12. Salmon Silver metallic / Lachssilber metallic (203)
stosowany od 4/1988 do 8/1989

13. Sterling Silver metallic / Sterlingsilber metallic (244)
stosowany od 9/1989 do 4/1994

14. Arctic Silver metallic / Arctissilber metallic (309)
stosowany od 3/1994 do 8/1995

15. Granite Silver metallic / Granitsilber metallic (237)
stosowany od 12/1991 do 5/1993

 


Kolor brązowy:

Jak już wspomniałem wyżej ten kolor wypada uznać za individual, ponieważ powstało w nim tylko jedno auto, a później występował on w w pakiecie individual.

16. Beige Bronze mettalic / Bronzitbeige metallic (139)
stosowany od 6/1988 do 6/1988
brak zdjęcia

 


Kolory szare:

Najpopularnieszy był Sebring Gray metallic stosowany tylko w europejskich modelach z silnikiem S38B36. Ciekawe jest to, że nazwa Sebring pochodzi od nazwy toru wyścigowego w USA, a w Ameryce Północnej kolor szary nie był w ogóle stosowany, natomiast w europejskich modelach po zmianie silnika na S38B38 stosowano tylko Fjord Gray metallic.

17. Sebring Gray metallic / Sebringgrau metallic (229)
stosowany od 9/1988 do 2/1992

18. Fjord Gray metallic / Fjordgrau metallic (310)
stosowany od 7/1993 do 7/1995

 


 Kolory zielone:

Stosowane były trzy odcienie zielonego, z których najbardziej popularny był Lagoon Green metallic, który zresztą był też kolorem werjsi specjalnej Cecotto Edition. Malachite Green metallic wystepował tylko w europejskich autach z silnikiem S38B36, natomiast Oxford Green metallic tylko w autach z silnikami S38B38.

19. Malachite Green metallic / Malachitgruen metallic (205)
stosowany od 4/1988 do 8/1989
Malachite Green

20. Lagoon Green metallic / Lagunengruen metallic (266)
stosowany od 9/1990 do 6/1993

21. Oxford Green metallic / Oxfordgruen metallic (324)
stosowany od 7/1993 do 7/1995

 


 Kolory niebieskie:

Stosowane były cztery odcienie niebieskiego, z których najpopularniejszy był Macao Blue metallic, co ciekawe występował on tylko w europejskich autach z silnikiem S38B36. W autach na Amerykę Północną stosowano głownie Mauritius Blue metallic, a w europejskich autach z silnikiem S38B38 królował Avus Blue metallic, którego nazwa pochodzi od nazwy toru wyścigowego zlokalizowanego na przedmieściach Berlina.

22. Royal Blue metallic / Royalblau metallic (198)
stosowany od 7/1988 do 8/1989
brak zdjęcia

23. Macao Blue metallic / Macaoblau metallic (250)
stosowany od 9/1988 do 11/1991

24. Mauritius Blue metallic / Mauritiusblau metallic (287)
stosowany od 9/1990 do 2/1992

25. Avus Blue metallic / Avusblau metallic (276)
stosowany od 3/1992 do 7/1995
Avus Blue


 Kolor fioletowy:

Kolor fioletowy został wprowadzony do oferty wraz ze zmianą silnika na S38B38. Nazwa pochodzi od nazwy toru wyścigowego w USA.

26. Daytona Violet metallic / Daytonaviolett metallic (283)
stosowany od 10/1991 do 6/1995

 


Pakiet individual:

Kompletna lista kolorów pakietu individual dla BMW M5 E34 objęła aż 72 różne kolory. Poniżej zamieszczam zdjęcia niektórych kolorów z pakietu individual (niestety nie posiadam zdjęcia dla każdego z nich):


Amethyst metallic (BASF FE 68-40NZ)
 

 

British Racing Green (Bollig & Kemper 05-209-6852)

 

Kaschmir Beige metallic (301)

 

Dakar Yellow (267)

 

Island Green metallic (273)

 

Lila Violett metallic (BASF FE 86-403X)

 

Orinoco Green metallic (BASF FE 61-61EX)

 

Madeira Black metallic (302)

 

Santorin Blue (Bollig & Kemper 05-407-5723)

 

Violet blue metallic (BASF FQ 95- 3153)

 

Romantic Red metallic (BASF FQ 95-3567)

 

Zyclam Red metallic (BASF FE 68-300A)

Zyclam Red



Po więcej ciekawych informacji zapraszam do działu Statystyki produkcyjne.

 

        Powered by cms.wij.pl